Przygotowania do rozpoczęcia sprzedaży naszego produktu należy zacząć jeszcze zanim będzie on dostępny na witrynie Amazona. Cały pomysł polega na tym aby w pierwszych kilku dniach sprzedaży nasz produkt kupiła jak największa ilość ludzi. Jest to jedyna możliwość na to aby produkt został uwzględniony przez algorytm Amazona jako ten, który powinien znaleźć się wysoko w rankingu wyszukiwania. Pytanie jak to zrobić aby ludzie zaczęli kupować produkt o którego istnieniu do tej pory nawet nie słyszeli? Głównie polega to na zaoferowaniu naszego produktu w promocji typu za 1$ osobom do których kontakt udało nam się zdobyć we wcześniejszych akcjach promocyjnych. Jakiego typu akcje mam na myśli? Poniżej postaram się to opisać.
- Załóż własną stronę internetową
Twoja strona ma na celu sprawienia wrażenia na kliencie, że ma do czynienia z poważną firmą a nie jedynie z osobą, która chwilowo zajęła się sprzedażą. Strona nie musi być skomplikowana. Można ją wykonać bardzo szybko korzystając z gotowych szablonów w WordPressie lub zlecić jej wykonanie co też nie jest dużym kosztem ( np. można skorzystać z serwisu fiveer.com w celu wynajęcia osoby do wykonania strony). Dodatkowo naszą stronę będzie można wykorzystywać jako tunel pomiędzy reklamami na Facebooku itp. a naszą docelową stroną produktu na Amazonie – jest to często stosowana metoda do pozyskiwania adresów mailowych.
- Załóż stronę firmową na Facebooku, Instagramie, Twiterze i Pinterest.
Strony na najważniejszych portalach społecznościowych będą służyły do promowania Twojego produktu. Zanim uruchomimy reklamy warto umieścić kilka postów na tych stronach. Muszą sprawiać wrażenie stron na których coś się dzieje. Powinny być to posty związane z produktem np. jeżeli nasz produkt znajduje się w kategorii sports & outdoors to możemy udostępnić na naszej stronie filmy z youtuba, linki do artykułów z innych stron związane z fitnessem, ćwiczeniami itp. Dobrze by było również gdyby nasza strona miała polubienia.
- Oblicz ile dziennie produktów trzeba sprzedać żeby mieć BSR taki jak produkty na pierwszej stronie wyszukiwania kluczowych słów
Analizując Best Seller Ranking (BSR) produktów które wyświetlą się na pierwszej stronie wyszukiwania naszego głównego słowa kluczowego możemy ustalić ile średnio produktów trzeba sprzedać dziennie aby mieć taki BSR w tej samej kategorii. Można użyć w tym celu takich narzędzi jak JungleScout który umożliwia analizowanie produktów pod kątem ich dziennej sprzedaży. Mając taką informację będziemy wiedzieć ile dziennie produktów musimy sprzedać żeby konkurować z produktami z pierwszej strony i żeby mieć szansę na zajęcie ich miejsca.
- Przeprowadź kampanie reklamową na portalach społecznościowych których celem będzie pozyskanie adresów mailowych zainteresowanych osób
Jeżeli nasze strony na portalach społecznościowych będą już funkcjonowały przez kilka tygodni wówczas można przystąpić do przeprowadzania kampanii której celem będzie zdobycie jak największej ilości adresów mailowych potencjalnie zainteresowanych naszym produktem osób. Reklamy powinny przekierowywać na tzw. landing page gdzie w zamian za podanie swojego adresu mailowego osoba otrzyma jakiś bonus np. ebooka lub kod do promocji. Dobrze jest jeżeli w wyniku takiej kampanii uda nam się zdobyć co najmniej 100 adresów – oczywiście im więcej tym lepiej.
- Zaoferuj pozyskanym osobom swój produkt w promocji i poinformuj w jakich dniach nastąpi sprzedaż
Gdy zgromadzimy już listę osób należy zaproponować im nasz produkt w promocyjnej cenie. Jeżeli powiedzmy ustaliliśmy wcześniej, że aby znaleźć się na pierwszej stronie wyszukiwania trzeba sprzedać co najmniej 20 produktów dziennie to musimy uzyskać potwierdzenie od 80 osób że wezmą udział w naszej promocji. Wiem że może to wydać się dużą ilością osób jednak naprawdę zgromadzenie takiej ilości osób poprzez kampanie na portalach społecznościowym nie jest dużym problemem.
- Uzyskaj co najmniej 10 recenzji
Zanim wystartujesz z docelową promocją sprzedaj albo nawet daj za darmo swój produkt kilku osobom które umieszczą na stronie Amazonu recenzje. Dobrze jest uzyskać co najmniej 10 recenzji zanim rozpocznie się docelową kampanię ponieważ taka ilość recenzji gwarantuje, że po zakończeniu promocji ludzie nie będą bali się kupować naszego produktu i sprzedaż będzie kontynuowana. Brak albo mała ilość recenzji powoduje że ludzie mają obawy podjąć ryzyko zakupu i cały nasz wysiłek związany z promocją może zostać zmarnowany
- Przygotuj 4 dniową kampanię na Amazonie
Gdy potrzebna do przeprowadzenia kampanii ilość osób wyrazi zgodę wówczas możemy rozpocząć przygotowania do kampani w systemie Amazona. W tym celu w naszym panelu sprzedawcy w zakładce Advertising musimy przejść do menu Promotion i utworzyć nową 4 dniową promocją. Należy również wygenerować jednorazowe kody promocyjne które prześlemy uczestnikom promocji w momencie jej rozpoczęcia. Ustawiamy datę początkową i końcową promocji. Trzeba pamiętać o tym że każda promocja musi zostać zatwierdzona przez Amazon i od momentu jej utworzenia do zatwierdzenia upływają najczęściej 4 godziny.
- Przeprowadź 4 dniową kampanię w czasie której:
-
- Cały czas będziesz miał uruchomioną reklamę Twojego produktu na Facebooku, Twiterze, Instagramie i Pinetreście
- Dzień przed uruchomieniem promocji przekazujesz kody promocyjne pierwszej grupie wcześniej ustalonych osób pamiętając, żeby przypomnieć im, że mają wykorzystać kody danego dnia bo w innym wypadku kody przestaną być ważne. Operację tą przeprowadzasz w kolejne dni promocji aż do dnie 4tego.
- Analizujesz zmiany pozycji twojego produktu w wynikach wyszukiwania dla kluczowych słów. Trzeba jednak pamiętać że w pierwszych dniach nie będzie widać poprawy i dopiero po około tygodniu powinieneś zauważyć znaczący skok w wynikach. Śledzenie można przeprowadzać ręcznie lub przy pomocy narzędzi na różnych stronach ( w kolejnych postach postaram się zebrać najpopularniejsze narzędzia do różnych analiz)
W ten sposób przeprowadzona kampania spowoduje że oprócz sprzedaży na Twoją stronę produktu w Amazonie będzie trafiał ruch ( traffic) również spoza Amazona co znacząco poprawi ranking Twojej strony. Prawidłowo przeprowadzona kampania powinna spowodować że Twój produkt przesunie się w wynikach wyszukiwania i po jej zakończeniu będzie już kontynuowana sprzedaż organiczna czyli bez użycia kuponów zniżkowych. Nie należy wówczas całkowicie zaprzestać działań promocyjnych. Wręcz przeciwnie, jednak ich skala będzie o wiele mniejsza i będą one tak zaplanowane by nie pochłaniały zysku ze sprzedaży a raczej stanowiły jego niewielki ułamek. O tych działaniach napiszę w kolejnym wpisie.