Wszystkie działania mające na celu wzrost sprzedaży wymagają analizy wyników. Musimy wiedzieć czy przynoszą one efekt czy musimy jednak wprowadzić korekty. Amazon umożliwia nam takie analizy poprzez zestaw raportów. Dostęp do raportów w panelu sprzedawcy Seller Central mamy z menu Reports. Głównym raportem z którego będziemy korzystać będzie Business Report.
1. Business Reports
Jest to zestaw raportów który umożliwia nam analizowanie sprzedaży w zadanym okresie czasu. Mamy możliwość obserwowania jak zmienia się sprzedaż w postaci graficznej i porównanie go ze sprzedażą poprzedniego dnia, tydzień wcześniej oraz rok wcześniej. Szczególnie ciekawy jest wykres pokazujący roczny trend. Wykres który obserwujemy zmienia się w czasie rzeczywistym i każdy nowy sprzedany produkt pojawia się na nim po kilku minutach od złożenia zamówienia.
Trochę inaczej wygląda to w przypadku pozostałych raportów. Aktualizowane są one dopiero następnego dnia. Najczęściej w okolicach godziny 18 dane z poprzedniego dnia powinny już pojawić się chociaż czasami jest to później. Warto przede wszystkim zapoznać się codziennie z dwoma raportami:
- Sales and traffic
Raport ten pozwala nam przede wszystkim zobaczyć jak duża ilość osób odwiedziła Twoją stronę a jaka ich ilość kupiła Twój produkt. Pozwala to na określenie współczynnika „Ordered Item Session Percentage”. Przyjmuje się że dla dobrze zoptymalizowane strony ten współczynnik powinien mieć wartość co najmniej 10% i więcej. Trzeba pamiętać że nie brana jest w tym przypadku pod uwagę ilość zamówionych produktów czyli gdy jedna osoba zamówi kilka produktów to cały czas jest to traktowane jako jedno zamówienie. Informację zawarte w tym raporcie są sumą wszystkich ruchów które miały miejsce w obrębie naszych produktów. Jeżeli natomiast chcielibyśmy dowiedzieć się jaki ruch był na konkretnym produkcie ( w przypadku gdy mamy kilka produktów) musimy skorzystać z innego raportu.
- Detail Page Sales and Traffic by Parrent Item
W tym raporcie mamy już wyszczególnione informacje z podziałem na wszystkie produkty które sprzedajemy. Mamy tutaj informację o ilości odwiedzin strony, ilości sesji ( czyli pojedynczych osób które weszły na stronę), ilość zamówionych produktów, ilość zamówień. Tym razem wyliczana jest w procentach ilość zamówionych produktów w stosunku do ilości osób które zobaczyły stronę. Dobrze jest gromadzić dane z tego raportu w oddzielnym arkuszu kalkulacyjnym jeżeli chcemy porównać jak kształtują się w wyniki w przedziale czasu ponieważ przełączanie się przez poszczególne dni jest dosyć uciążliwe.
2. Skuteczność reklam
Ponieważ tak jak pisałem poprzednio należy promować cały czas nasz produkt dlatego istotne jest też analizowanie wyników jakie przynoszą uruchomione reklamy. W tym celu możemy korzystać z menu Advertising. Po wyborze menu Campaign Manager uzyskujemy dostęp do podglądu uruchomionych reklam. Możemy tutaj zaobserwować ile razy dana reklama została wyświetlona, ile razy została kliknięta i ile produktów zostało kupionych po kliknięciu na daną reklamę. Najistotniejszym parametrem na który należy zwracać uwagę jest ACoS czyli Advertising Cost of Sales. Zakłada się że reklama jest skuteczna jeżeli ACoS jest poniżej 30%.
3. Słowa kluczowe
Optymalizacja strony produktu polega jak już wcześniej pisałem głównie na umieszczaniu w tytule, opisie, i głównych cechach produktu słów kluczowych, które najczęściej wpisują potencjalni klienci w wyszukiwarce Amazona. Musimy kontrolować najlepiej codziennie na której stronie w wynikach wyszukiwania pojawia się nasz produkt. Wszystkie nasze działania prowadzą do tego aby nasz produkt wyświetlał się najlepiej na pierwszej stronie. Trzeba jednak cały czas sprawdzać czy przypadkiem nasz produkt nie spadnie w wynikach wyszukiwania na dalszą stronę i podejmować działania, które spowodują że ten trend ulegnie zmianie. Do analizy można wykorzystać narzędzia dostępne na różnych stronach. Są to np. helium10.com lub amztracker.com. W wersjach darmowych są one jednak ograniczone do kilku słów kluczowych.
Powyżej wymienione raporty są najważniejszymi które trzeba przeglądać praktycznie codziennie. Jest jeszcze sporo innych jak np.
- Ilość towarów które podlegać będą opłacie za długoterminowe magazynowanie
- Ilość zwrotów
- Tax Report
Jednak te raporty można przeglądać rzadziej.
Ważne jest żeby na podstawie danych, które uzyskamy z powyższych raportów wyciągać wnioski i wdrażać działania mające na celu zwiększenie sprzedaży naszych produktów.