Jeżeli znajdziemy produkt spełniający kryteria o których pisałem w poprzednim wpisie wówczas możemy rozpocząć poszukiwania dostawcy. Od czego zacząć? Najprostszym sposobem jest oczywiście wyszukiwarka google. Wpisując po prostu nazwę produktu oraz dodatkowo słowa supplier trafimy na wiele stron producentów produktu którym jesteśmy zainteresowani. Musimy spędzić trochę czasu na przeglądaniu tych stron, zapoznaniu się z ofertą a następnie jeżeli znajdziemy producenta którego profil i oferowane produkty odpowiadają naszym oczekiwaniom wówczas możemy skontaktować się z takim producentem. Najlepiej pierwszy kontakt nawiązać drogą mailową. W mailu należy poinformować o tym, że planujemy rozszerzyć naszą gamę produktów o kolejny produkt i chcielibyśmy w związku z tym zadać kilka pytań. Pytania powinny dotyczyć możliwości wykonania naszej wersji produktu z naszym logo, ceny w zależności od ilości zamówionych produktów oraz czasu realizacji zamówienia.
Metoda przy wykorzystaniu google ma ograniczenie polegające na tym że nie zawsze jesteśmy w stanie w szybki sposób znaleźć producenta ponieważ trzeba otworzyć dużą ilość stron których opisy nie zawsze pozwalają stwierdzić czy producent odpowiada naszym oczekiwaniom jak również ciężko jest porównać ze sobą kilku producentów na podstawie informacji ze stron internetowych. Łatwo w takim gąszczu informacji zniechęcić się. Dlatego można również szukać na różnego typu portalach aukcyjnych na których można poprzez wyszukiwanie zadanej frazy znaleźć dostawców produktów, które nas interesują. Tutaj oczywiście jest kwestia ceny zakupu i możliwości odsprzedania produktu z zyskiem.
Inną metodą jest skorzystanie z portalu alibaba.com. Jak wiadomo w obecnej chwili większość produkcji umiejscowiona jest w Chinach. Alibaba jest portalem który umożliwia nam kontakt z olbrzymią ilością dostawców z Chin. Większość z nich są to tak naprawdę biura handlowe co powoduje że dotarcie do producenta i uzyskanie najlepszej ceny jest stosunkowo trudne. Jednak stosując pewne zasady oceny dostawcy oraz korzystając z portali na których możemy zweryfikować ceny produktów dostępne w Chinach jak np. 168.com możemy zagwarantować sobie korzystną cenę oraz sprawdzonego dostawcę. Należy jednak pamiętać że sposób w jaki komunikują się Chińczycy odbiega od tego do czego przyzwyczailiśmy się na co dzień. Dlatego warto pamiętać żeby nie irytować się w momencie gdy przez kilka dni nie będzie odpowiedzi a jedynie grzecznie się przypominać. Warto także oprócz komunikacji mailowej korzystać z komunikatorów typu skype lub najbardziej popularny w Chinach Wechat, natomiast odradzam kontakt telefoniczny.
Ważne jest także żeby nie zamówić w pierwszej partii zbyt dużej ilości produktów ponieważ nie wiemy czy nasz produkt będzie dobrze się sprzedawał a nie chcemy zostać z produktami na magazynie za które trzeba będzie co miesiąc płacić koszt magazynowania. Standardowo na początek warto zamówić około 600szt co umożliwi nam przeprowadzenie w początkowym okresie akcji marketingowej oraz umożliwi domówienie kolejnej partii w momencie gdy sprzedaż ruszy unikając jednocześnie wyczyszczenia magazynu co negatywnie wpłynie na nasze rankingi wyszukiwania.
Jest oczywiście jeszcze wiele innych stron/źródeł produktów z których można skorzystać natomiast najistotniejsze jest kalkulowanie wszystkich kosztów w taki sposób żeby po prostu sprzedaż produktu nam się opłacała. Można w tym celu skorzystać z kalkulatora na stronie Amazon w którym po wpisaniu naszych kosztów zakupu, transportu produktu jego wagi, uzyskamy informację jaką część kwoty sprzedaży zabierze nam Amazon a jaka trafi na nasze konto. Kalkulator znajduje się pod linkiem
https://sellercentral.amazon.com/hz/fba/profitabilitycalculator/index
Transportując produkt do magazynów Amazon jest również kilka możliwości:
- Najprostszy sposób to poprosić o transport naszego dostawcę produktu. Większość dostawców ma takie usługi a dodatkowo ma wynegocjowane bardzo dobre ceny z kurierami dlatego jest to bardziej opłacalne
- Zorganizować transport kurierem typu DHL, UPS. Jest to wygodne ponieważ kurier załatwia za nas wszystkie procedury związane z cłem jednak ceny które uzyskamy przy pojedynczym transporcie mogą być mało korzystne. Przy pierwszej partii polecam dwie powyższe metody.
- Transport morski – tutaj wymagana jest już najczęściej pomoc zewnętrznej firmy tzw freight forwarder, transport trwa dłużej, jest to trochę bardziej skomplikowane jednak kosztowo korzystniejsze – polecane przy większych transportach na późniejszym etapie
Warto również zastanowić się nad opłaceniem firmy która przeprowadzi kontrolę jakości produktów po przetransportowaniu ich powiedzmy z Chin do USA ale jeszcze przed przekazaniem ich do magazynów Amazona. Umożliwi nam to uniknięcie sytuacji gdzie do Amazona trafią wadliwe sztuki które zostaną nam odesłane na nasz koszt co w przypadku Polski naraża nas na straty albo co gorsza zostaną one zniszczone.