FBA Onsite jest najnowszą usługą, którą wprowadził Amazon żeby zachęcić do współpracy obecnych i przyszłych sprzedawców. Program ten wygląda jak uproszczona wersja SFP ( Seller Fulfilled Prime) i FBA ( Fulfillment by Amazon) dla sprzedawców, którzy do tej pory nie korzystali z żadnego z nich. Amazon twierdzi, że pozwoli on zaoszczędzić użytkownikom więcej czasu i pieniędzy.
Najważniejszą cechą FBA Onsite jest usunięcie wykorzystywania magazynów Amazona do przechowywania naszych produktów co powinno zmniejszyć koszty dostaw oraz ich czas. Dodatkowym atutem, na który uwagę zwraca Amazon jest to, że sprzedawca zachowuję całkowitą kontrolę nad swoimi zapasami. Natomiast cała praca związana z obsługą zamówień w dalszym ciągu pozostanie po stronie Amazona. W ramach tego programu Amazon odbierze produkty z miejsca składowania i wybierze najlepszy sposób realizacji zamówienia. Amazon dokona wyboru czy użyje własnej sieci logistycznej czy skorzysta z usług zewnętrznych dostawców takich jak FedEx czy UPS. Cały program wydaję się całkiem ciekawą propozycja do rozważenia. Niektóre z korzyści które można wymienić:
- Eliminacja konieczności wysyłania produktów do Amazona w celu ich składowania co zmniejszy koszty opłat za magazynowanie
- Zmniejszenie kosztów wysyłki
- Upraszcza inwentaryzację i logistykę umożliwiając lepszą kontrolę sprzedawcy
- Umożliwia sprzedawcom, którzy do tej pory nie używali systemu FBA dostęp do takich usług jak Prime, Subscribe and Save oraz Smal and Light
Tak więc w skrócie magazynujemy towar u siebie, klient składa zamówienie przez stronę Amazona i to Amazon wysyła po towar kuriera żeby go odebrał. Ciekawy ruch żeby odciążyć swoje magazyny jak również ciekawy z perspektywy sprzedających którzy chcą ograniczyć koszty i być bardziej konkurencyjni.
W grudniu 2017r. Amazon testował nowy system na wybranej grupie 50 sprzedawców. Informację które wyciekły podczas testów mówiły, że będzie również możliwość używania kilku dodatkowych opcji związanych z zarządzaniem towarem ( jak np. dostawa tego samego dnia).
Pomimo, że w tej chwili ciężko powiedzieć czy ten program odniesie sukces to daje się zauważyć spore zainteresowanie tym tematem na licznych forach. Wszyscy sprzedawcy, zarówno korzystający z usługi FBA jak i nie korzystający chcą tego samego: szybszych, tańszych i bardziej efektywnych rozwiązań.
Niestety dla nas mieszkających w Polsce i chcących sprzedawać np. w USA minusem jest fakt że i tak towar musiałby być przechowywany w jakimś magazynie na terenie Stanów. Kwestia rozważenia czy koszty takiego przechowywania byłyby mniejsze niż koszty obsługi w magazynach FBA.