Jedną z opcji wykorzystywaną podczas tworzenia listingu jest stosowanie tzw. listingu rodzic – dziecko ( parent – child listing), który umożliwia przekierowanie wszystkich potencjalnych kupujących na jedna stronę. Dzięki tej opcji kupujący ma możliwość znalezienia różnych wersji jednego produktu na tej samej stronie co zmniejsza ilość kliknięć kupującego i umożliwia szybsze zakończenie transakcji. Warto korzystać z tej opcji ponieważ kupujący ma dostęp do wszystkich wersji naszego produktu od razu z jednej strony.Przykład listingu parent – child pokazany został na poniższym zdjęciu:Wszystkie recenzje i opinie które zamieszczone są na głównej stronie produktu są widoczne również na podstronach produktów w innych wersjach. W przypadku gdy każda wersja miałaby swoją oddzielną stronę musi ona startować praktycznie od zera jeżeli chodzi o recenzje. W przypadku listingu parent – child korzystamy ze wszystkich recenzji i wpisów klientów dostępnych na stronie parent co znacząco wpłynie na lepszą konwersję produktu w nowej wersji – oczywiście jeżeli recenzje są pozytywne. Najczęściej tworzy się nową wersję produktu ze względu na inny kolor lub rozmiar. Są pewne ograniczenia co do tworzenia tego typu listingów ze względu na kategorie. Żeby dokładnie dowiedzieć się czy nasz produkt umożliwia umieszczenie tego typu listingu trzeba zapoznać się ze specyfikacją danej kategorii. Szczegóły można znaleźć tutaj
Zanim Amazon pozwoli nam na zastosowanie tego typu listingu musimy odpowiedzieć na następujące pytania:
- Czy produkty są takie same w swoim ogólnym opisie ?
- Czy produkty różnią się tylko kilkoma szczegółami ?
- Czy klienci powinni spodziewać się znaleźć na jednej stronie różne wersje tego produktu ?
- Czy produkty mogą dzielić ten sam tytuł ?
Jeżeli na wszystkie pytanie odpowiemy pozytywnie wówczas Amazon pozwoli nam zastosować listing typu parent – child.
Istnieją dwa możliwe sposoby na stworzenie tego typu listingu:
- Podczas dodawania nowego produktu należy wskazać istniejący listing
- Przez Bulk Upload czyli wgranie inventory file w którym definiujemy parametry naszego produktu.
Ze względu na to że istnieje bardzo duża ilość typów inventory file i ciężko byłoby je wszystkie tu opisać skupie się jedynie na pierwszym przypadku. Szczegółowy opis typów inventory file można znaleźć : tutaj
W pierwszym kroku musimy wybrać jak różnić będzie się nasz produkt ( „ variation theme”). Znajdziemy tą opcję w zakładce „ Vital info” naszego produktu – zdjęcie poniżej.
Uzyskamy dostęp do opcji typu kolor, rozmiar lub zarówno kolor jak i rozmiar. Czasami niestety ta opcja nie pojawi się w zakładce „ Vital Info”. Oznacza to że niestety dla naszej kategorii tego typu listingi nie są dozwolone.
W kolejnym kroku musimy wypełnić informację na temat różnic w stosunku do głównego produktu. Trzeba pamiętać o tym że dla każdego produktu pomimo że jest on podobny do produktu głównego będziemy musieli podać unikalny kod UPC/EAN. W tym miejscu również możemy podać cenę jeżeli jest inna od produktu głównego.
W ostatnim kroku należy dodać zdjęcie naszego nowego produktu na którym widoczne będą cechy wyróżniające go od produktu głównego/parent.
Sprzedaż produktu w innym kolorze lub rozmiarze jest najprostszym sposobem na to aby zwiększyć sprzedaż minimalizując jednocześnie ryzyko związane z wdrożeniem nowego produktu. Mając produkt, który dobrze się sprzedaje jest bardzo duża szansa, że jego nowa wersja będzie również dobrze się sprzedawała. Jest to zdecydowanie mniejsze ryzyko niż inwestowanie w kolejny produkt nawet z tej samej kategorii, którego potencjał sprzedażowy oceniamy tylko teoretycznie. Jest to również łatwiejsze od strony dostawcy – przeważnie wyprodukowanie tego samego produktu w innym kolorze nie jest wielkim problemem. Z rozmiarami może być trochę trudniej ale również fakt, że rozmawiamy z tym samym dostawcą z którym mamy już relacje jest dużym plusem. Dlatego wykorzystywanie listingu typu parent – child może być bardzo pomocne w rozwoju naszego biznesu.