Od 15 września Amazon wprowadza nowy sposób naliczania opłat za magazynowanie towaru ponad 6 miesięcy i dłużej. Do tej pory opłata była pobierana dwa razy w roku 15 lutego i 15 sierpnia. W tej chwili opłata będzie naliczana co miesiąc. Będzie to miało duży wpływ na to w jaki sposób należy prowadzić sprzedaż na Amazonie.
Poniżej możecie zobaczyć porównanie opłat jakie były do tej pory i nowych które zaczną obowiązywać od września
Zmiana spowodowana jest tym, że Amazon kładzie nacisk na to aby minimalizować ilość towaru w swoich magazynach, który długo sprzedaje się. Towar musi sprzedawać się a nie zajmować miesiącami miejsce w magazynie. Można było spodziewać się że taka zmiana wcześniej czy później zostanie wprowadzona. Z perspektywy sprzedawcy poprzedni system umożliwiał sytuację gdzie towar leżał na magazynie prawie rok a płaciliśmy jedynie opłatę za 6 miesięcy. Te czasy minęły. Dodatkowo nowy sposób naliczania opłat pozwoli Amazonowi rozwiązać problem masowych zleceń usuwania towaru źle sprzedającego się z magazynu FBA dwa razy w roku.
W celu weryfikacji czy nasz towar będzie podlegał nowej opłacie musicie wejść w:
- Menu Inventory
- Wybrać Inventory Planning
- Wyszukać FBA Inventory Age i kliknąć View details
Zobaczycie raport w którym pokazane zostaną produkty podlegające opłacie i jaka będzie przybliżona opłata w kolejnym okresie rozliczeniowym.
W przypadku gdy opłata, którą musicie zapłacić będzie wysoka możecie podjąć działania które spowodują, że albo jej nie zapłacicie albo przynajmniej zmniejszycie:
- Zmniejsz cenę – musisz być bardziej konkurencyjny. Jest to najprostszy sposób na rozruszanie sprzedaży
- Włącz promocję – jeżeli masz kilka produktów możesz zaproponować jeden produkt w promocji z drugim, możesz oferować kody promocyjne jeżeli klienci kupią więcej niż jeden produkt itp.
- Uruchom Amazon Sponsored Ads – jeżeli tego jeszcze nie zrobiłeś. Jeżeli już używasz to zwiększ koszt PPC
- Spróbuj optymalizować stronę produktu pod kątem słów kluczowych. Optymalizuj tytuł, opis, kluczowe cechy. Popraw zdjęcia
- Jeżeli to nie pomaga to zleć usunięcie towaru z magazynu FBA do innego magazynu zewnętrznego w którym możesz przetrzymać towar przez jakiś czas. Będzie to kosztowało 0,5$ za sztukę i być może bardziej opłaca się w twoim przypadku niż płacenie opłaty Long-Term
- W ostateczności możesz zlecić zniszczenie swoich produktów jeżeli nie widzisz potencjału w sprzedaży.
Miesięcznie naliczana opłata spowoduje, że należy skupić się na optymalizacji sposobu rotacji towaru w magazynach Amazona. Do tej pory wiele osób nie zwracało na tą opłatę uwagi ponieważ uważało że w ciągu roku na pewno dadzą radę sprzedać cały towar. Obecnie po upływie 6 miesięcy co miesiąc będą musieli zapłacić dodatkowy podatek. Warto więc zastanowić się nad wysyłaniem mniejszych partii do magazynów FBA w takim celu aby całą partię sprzedać w ciągu 6 miesięcy czyli około 180 dni. Wielkość partii będzie zależała od tego ile średnio dziennie sprzedajemy produktów. Zakładając, że dziennie sprzedajemy 5 sztuk nasza jednorazowa partia powinna wynieść 900 sztuk maksymalnie. Faktem jest również to, że jeżeli chcemy uzyskać lepszą cenę u dostawcy to powinniśmy zamawiać z większym MOQ. Jeżeli importujemy to również pojawi się temat redukcji kosztów transportu.
Warto rozważyć w tej sytuacji scenariusz w którym zamawiamy większą ilość i transportujemy towar do pośredniego magazynu, z którego dopiero mniejsze partie będą trafiać bezpośrednio do FBA.
Tak więc otrzymaliśmy kolejny bodziec do tego aby optymalizować sposób w jaki zarządzamy naszym towarem i dbać o zdrowy przepływ pieniądza. Jak zwykle trzeba na te zmiany spojrzeć jako możliwość do zdobycia przewagi nad konkurencją.