Po kilku dniach od uruchomienia produktu i przeprowadzeniu kampanii według zasady, którą opisałem w poprzednim wpisie nasz produkt powinien zacząć piąć się w wynikach wyszukiwania dla kluczowych słów. Dążymy do tego aby nasz produkt znalazł się na pierwszej stronie wyszukiwania jednak strona druga czy też trzecia również powinna być dobrym wynikiem w zależności od ilości konkurujących produktów. Pomimo, że nasz produkt będzie w tym momencie wysoko w wynikach wyszukiwania nie należy całkowicie rezygnować z promowania ponieważ może mieć to negatywny wpływ na nasze rankingi. Jest kilka metod, które powinniśmy stosować a które przy odpowiednim zarządzaniu i analizowaniu wyników pozwolą na osiągnięcie jeszcze większej sprzedaży przy stosunkowo niskim nakładzie finansowym.
Większość metod polega na promowaniu produktu wewnątrz Amazona i na nich głównie chciałbym się skupić. Jest oczywiście mnóstwo sposobów na przekierowywanie ruchu na naszą stronę jednak z własnych obserwacji wiem, że nie są one tak skuteczne jak wewnętrzne reklamy w Amazonie pod względem zamieniania kliknięcia w reklamę na sprzedaż ( konwersja) Poniżej postaram się opisać najważniejsze z tych metod.
- Sponsored adds
Główny sposób na promowanie produktu na stronach Amazona. Reklamy przygotowane w ramach Sponsored Adds wyświetlają się na górze lub z prawej strony wyników wyszukiwania. To w jaki sposób będą się one wyświetlać oraz na której stronie uzależnione jest od wysokości stawki jaką deklarujemy się zapłacić za jedno kliknięcie. Oprócz tego że jest to znakomite narzędzie do promowania produktu dzięki dołączonym raportom umożliwia nam znalezienie słów kluczowych, których klikanie gwarantuję największą sprzedaż. W tym celu pierwszym krokiem powinno być uruchomienie kampanii tzw. automatycznej dla naszego produktu. Kampanie powinniśmy uruchomić co najmniej na 7 dni. Proponuję rozpocząć kampanie z dziennym budżetem 25$ i kosztem jednego kliknięcia 0,5$. Należy następnie obserwować jaka jest ilość wyświetleń naszej reklamy i jeżeli jest taka potrzeba zwiększać koszt jednego kliknięcia o np. 0,1$. Co do dziennego budżetu to rzadko zdarza się aby został on przekroczony dlatego nie należy obawiać się, że codziennie będziemy wydawać 25$. Po upływie 7 dni należy wygenerować search raport z naszej kampanii, w którym będzie można zobaczyć jakie słowa kluczowe wpisywali klienci i które słowa kluczowe generowały sprzedaż. Posiadając te informacje należy otworzyć kolejną kampanię, tym razy manualną w której ustawimy już konkretne słowa przy których ma wyświetlać się reklama. Tutaj możemy już wyżej ustawić koszt jednego kliknięcia ponieważ wiemy, że przy tych słowach nasz produkt będzie się sprzedawał. Dodatkowo możemy ustawić kilka opcji podczas wyświetlania reklam m.in. czy mają się wyświetlać dokładnie na to słowo, które wpisaliśmy czy na słowo zbliżone, można również wpisać słowa na których reklama nie będzie się wyświetlać. Należy codziennie analizować wyniki z reklam i w przypadku gdy nie przynoszą one efektu wówczas robić korekty poprzez usuwanie słów które nie przynoszą zysku, zwiększać lub zmniejszać koszt jednego kliknięcia. Należy założyć że reklama jest opłacalna jeżeli jej ACoS (Advertaising Cost of Sale ) jest poniżej 30%.
- Promotion
Kolejną metodą którą stosujemy próbując wypromować nasz produkt na stronie Amazona są różnego rodzaju promocje. W poprzednim wpisie omawiałem promocję, która polegać ma na sprzedaniu naszego produktu z bardzo dużą zniżką. W przypadku gdy nasz produkt jest już dobrze wypozycjonowany wówczas tego typu promocja nie jest już potrzebna. Natomiast możliwe jest uruchomienie innych promocji które będą widoczne na stronie naszego produktu. Typy promocji które udostępnia Amazon zmieniają się co jakiś czas – niektóre są usuwane a niektóre pojawiają się. W momencie kiedy to piszę dostępne są następujące typy promocji:
– Free Shipping
Jak sama nazwa wskazuje promocja ta polega na pokryciu z własnej kieszeni kosztów dostawy do klienta.
– Percentage off
Promocja w której po wpisaniu kodu klient otrzymuje produkt w cenie, która jest niższa o określony procent. Dodatkowo mamy możliwość łączenia w promocji kilku produktów z naszego katalogu ( jeżeli mamy więcej niż jeden). Przykładowo możemy zaoferować drugi produkt w promocji przy zakupie pierwszego produktu. Informacja o promocji wyświetla się wówczas na stronach obu produktów. Jest to przydatna opcja w momencie wprowadzania nowego produktu
– Buy one get one
W tej promocji po zakupie jednego produktu drugi otrzymamy za darmo – dotyczy to tego samego produktu który kupiliśmy
– External benefits
Umożliwia zaoferowanie programu lojalnościowego polegającego na zbieraniu punktów uprawniających do zniżek.
– Giveaway
Promocja umożliwiająca oferowanie za darmo produktu w celu wytworzenia ruchu i spowodowania że nasz produkt zacznie przesuwać się w wynikach wyszukiwania w górę.
Po uruchomieniu promocji informacja o niej wyświetlana jest pod tytułem produktu oraz na stronie produktu pod informacjami o nim ( ASIN, BSR itp.).
- AMS
AMS czyli Amazon Marketing Services jest usługą marketingową umożliwiająco promowanie naszego produktu w jeszcze bardziej zaawansowany sposób niż tylko przy użyciu tradycyjnych Sponsored adds. Możliwe jest umieszczanie reklam na kilka sposobów:
– Sponsored Products
Odpowiednik Sponsored Adds dostępnych dla tzw Vendorów czyli osób które sprzedają swoje produkty bezpośrednio Amazonowi. W przypadku korzystania ze standardowych Sponsored Adds z tej opcji nie trzeba korzystać
– Headline Search Ads
Reklama naszego produktu pojawia się na samej górze wyników wyszukiwania danego słowa kluczowego
– Product Display Ads
Reklama naszego produktu pojawia się na dole oraz po prawej stronie na stronie konkurencyjnego produktu
– Brand Page
Strona naszej firmy będąca podstroną głównej strony Amazona, na której możemy umieścić informację o wszystkich naszych produktach
AMS jak widać umożliwia pojawianie się reklamy naszego produktu w wielu miejscach w których standardowe reklamy nie wyświetlają się. Jest jednak pewne ograniczenie dostępności do tego typu reklam – są one dostępne tylko dla osób, które są uczestnikami programu Vendor Express (VE). Aby uzyskać do niego dostęp trzeba jeden z naszych produktów oddać do sprzedaży Amazonowi. Oznacza to że jeden z naszych produktów zostanie przejęty przez Amazon w taki sposób że Amazon zajmie się całym marketingiem, opisem strony produktu itp. Spowoduje to, że po sprzedaży na nasze konto będzie wpływało mniej pieniędzy niż gdybyśmy to my w dalszym ciągu go sprzedawali. Dlatego jeżeli mamy kilka produktów należy oddać Amazonowi taki produkt który gorzej się sprzedaje. Amazon na pewno go sprzeda a my dzięki temu uzyskamy dostęp do narzędzi, które są niedostępne dla większości sprzedawców.
- Lighting deals
Są to ograniczone w czasie oferty dla klientów które dają możliwość zakupu produktów z bardzo dużą zniżką ( 20% lub więcej). Uruchamiane są tak długo aż określona liczba produktów zostanie sprzedana lub upłynie założony czas trwania promocji. Oferty pojawiają się na specjalnej stronie Amazon Goldbox Deals Page, która jest drugą najczęściej odwiedzaną stroną Amazona ( pierwszą jest strona główna). Żeby wziąć udział w tego typu promocji nasz produkt musi zostać wytypowany przez Amazon. Informację o tym które z naszych produktów mogą brać udział w tej promocji można zobaczyć w zakładce Lighting Deals menu Advertising. Trzeba być świadomym tego, że żeby brać udział w tej promocji trzeba mieć spory zapas towaru na magazynie ponieważ może on się nam szybko skończyć. Dodatkowo trzeba tak skalkulować cenę żeby po zastosowaniu promocji Lighting Deals na produkcie zarabiać a nie zacząć generować straty. Jest to z pewnością znakomite narzędzie żeby nasz produkt dostał dodatkowego skoku w rankingach wyszukiwania ze względu na bardzo dużą sprzedaż.
- Lista mailowa
Już na etapie startu naszego produktu bardzo istotnym elementem było zbieranie adresów mailowych osób zainteresowanych naszym produktem. Proces ten należy kontynuować w momencie gdy rozpoczniemy już sprzedaż. Powinniśmy przygotować specjalną stronę na którą będziemy przekierowywać ruch z różnych źródeł i na której w zamian za pozostawienie adresu mailowego będziemy oferować jakiś bonus. Przekierowania powinniśmy robić poprzez reklamy na portalach społecznościowych ale przede wszystkim powinniśmy zbierać adresy mailowe osób, które już kupiły nasz produkt. Amazon nie udostępnia sprzedającym adresów mailowych osób kupujących ponieważ chce aby cała komunikacja na drodze sprzedający – kupujący odbywała się przez system Amazona. Ponieważ jednak zależy nam na tworzeniu własnej listy mailingowej musimy zachęcić klientów do wejścia po zakupie produktu na naszą stronę i zostawienia swojego adresu. W tym celu można wykorzystać tzw. insert cards czyli nadrukowane wizytówki na których poinformujemy na jaką stronę należy wejść aby uzyskać bonus. Bonusem może być np. kod promocyjny uprawniający do zniżki lub ebook. Takie wizytówki powinny być dołączone do naszego produktu. W momencie w którym klient otrzymuje produkt otrzymuje również wizytówkę. Dobrze żeby wizytówka była przygotowana w taki sposób aby przyciągnąć wzrok klienta i zachęcić go do wejścia na naszą stronę internetową. Jest dostępnych sporo wzorów z których można skorzystać lub można zlecić przygotowanie takiej wizytówki np. na stronie www.fiveer.com.
Wykorzystując listę mailową będziemy mogli w bardzo łatwy sposób uruchamiać kolejne produkty, informować klientów o promocjach w momencie gdy będziemy chcieli zwiększyć ruch na naszej stronie lub zaproponować naszym klientom kolejną ofertę.
Ten wpis z pewnością nie wyczerpuje tematu wszystkich możliwości reklamowych jednak porusza najważniejsze narzędzia dostępne na platformie Amazona z których można skorzystać. W kolejnym wpisie będę chciał skupić się na kolejnym istotnym punkcie jakim są narzędzia i raporty umożliwiające analizowanie danych ze sprzedaży.