Jednym z częstych problemów, które dotykają szczególnie osoby rozpoczynające sprzedaż na Amazonie jest brak towaru. Może to wynikać z różnych względów.
- Na początku nie posiadamy wystarczającej ilości danych żeby oszacować jaka będzie sprzedaż. Jeżeli nawet zamówimy towar w ilości, która na podstawie kalkulacji powinna pokryć zapotrzebowanie, to może okazać się że sprzedaż będzie większa szczególnie w okresach świątecznych
- Zamówimy zbyt małą ilość towaru ze względu na ograniczenia budżetowe
- Domówiona druga partia towaru opóźni się ze względu na różne, niezależne od nas sytuacje – opóźnienia przewoźnika, statku, dodatkowa kontrola na cle itp.
Jaką najlepszą strategię powinniśmy przyjąć w takiej sytuacji ? Chcemy aby po ponownym uruchomieniu sprzedaży nasze rankingi jak najmniej ucierpiały i aby jak najszybciej powrócić do sprzedaży sprzed wyłączeniem listingu.
Są dwie szkoły postępowania.
- Pierwsza mówi żeby stopniowo podnosić cenę swojego produktu tak aby jak najdłużej Twój produkt był aktywny, nawet jeżeli sprzedaż zacznie spadać. Być może uda nam się w ten sposób przeciągnąć aktywność listingu do momentu pojawienia się nowej dostawy
- Druga twierdzi, że nie należy zwiększać ceny ponieważ algorytm w momencie gdy utracimy sprzedaż zapamięta naszą ostatnią pozycję a nie pozycję, która i tak już się obniży w momencie gdy zaczniemy podnosić cenę. Według tej koncepcji w momencie gdy nasz listing będzie ponownie aktywny nasz ranking BSR będzie lepszy niż w przypadku ciągłego podnoszenia ceny
Niezależnie, którą metodę wybierzemy, faktem jest, że brak towaru wpłynie w mniejszym lub większym stopniu na nasze rankingi. Pytanie co zrobić żeby ponownie powrócić do wcześniejszego poziomu sprzedaży ?
Wszystko zależy jak bardzo nasze rankingi ucierpiały. Jeżeli po ponownym uruchomieniu listingu sprzedaż samoczynnie ruszyła, to powinno wystarczyć uruchomienie kampanii PPC i obserwowanie co będzie się działo. Po około dwóch tygodniach należy podsumować wyniki. Jeżeli nasz BSR zaczął się podnosić to należy kontynuować tą strategię. Natomiast jeżeli nie widać znaczącej poprawy to należy zastanowić się nad przeprowadzeniem ponownego procesu uruchomienia produktu. O tym w jaki sposób przeprowadzić uruchomienie produktu pisałem już wcześniej. Możecie o tym przeczytać tutaj. Pełne uruchomienie powinno pomóc powrócić na poprzednią pozycję. Trzeba mieć na uwadze, że ponowne uruchomienie będzie skutkowało ponownie większą sprzedażą. Należy odpowiednio wcześniej zamówić kolejną partię, żeby znowu nie było dziury w sprzedaży. Tym razem powinno być łatwiej oszacować ilość towaru do sprzedaży ponieważ dysponujemy co najmniej kilkumiesięczną historią sprzedaży.
Należy również cały czas testować różne zmiany na listingu: poszukiwać nowych słów kluczowych, modyfikować zdjęcia, kluczowe cechy i opis produktu. Nasz produkt szczególnie jeżeli jest to jego pierwsza wersja na pewno będzie wymagał optymalizacji. Skarbnicą wiedzy są recenzje, które zostawiają klienci. Wykorzystując informację tam zawarte można nie tylko zmodyfikować sam produkt ale również listing, bo być może nie wszystkie informację są wystarczająco uwypuklone. Przy kolejnych zamówieniach powinno być już nam łatwiej zaplanować dostawy towaru i uniknąć sytuacji z brakiem ciągłości sprzedaży. Należy również pamiętać, że jest to część tego biznesu i nie wpadać w panikę gdy nasz listing przestanie być aktywny. Postępując zgodnie z powyższymi krokami powinniście wrócić na poprzednią pozycję.