W momencie gdy pracujemy nad produktem z dostawcą można już przygotować stronę produktu w katalogu Amazona. Można to zrobić nawet zanim zamówimy produkt aby sprawdzić czy nie będzie po drodze problemów typu ograniczenia ze względu na potrzebne dodatkowe informacje. Nie chcielibyśmy przecież sytuacji gdy mamy zamówionych kilkaset sztuk produktu a nie będziemy mogli ich sprzedać bo Amazon nie pozwoli na umieszczenie tego produktu w katalogu.
Oczywiście należy wcześniej zapoznać się z wymogami co do produktu które są różne dla różnych kategorii jednak najbezpieczniejsze jest po prostu otworzenie nowego listingu.
Nie musimy go od razu optymalizować ponieważ zanim produkt znajdzie się w magazynie Amazona i będzie aktywny do sprzedaży nie będzie jeszcze widoczny. W momencie gdy będzie już aktywny wówczas należałoby aby nasza strona była już zoptymalizowana.
Strona produktu składa się z kilku głównych pól, które należy zoptymalizować a które mają istotny wpływ na to w jaki sposób nasz produkt będzie widoczny a także w jaki sposób będzie pozycjonowany w wyszukiwarce Amazona. Te pola to:
- Tytuł
- Najważniejsze cechy ( bullet points)
- Opis
- Zdjęcia
- Słowa kluczowe
Zanim jednak przystąpimy do optymalizacji naszej strony należy znaleźć jak największą ilość słów kluczowych których mogą używać kupujący do wyszukiwania naszego produktu. W tym celu możemy skorzystać z kilku stron które umożliwiają nam podejrzenie ilości wpisywanych słów w danym okresie w wyszukiwarkach Amazona lub Googla lub też skorzystać z gotowych narzędzi które umożliwią nam analizowanie konkurencyjnych produktów pod kątem słów kluczowych i na tej podstawie dobieraniu tych słów na własnej stronie.
Gdy już utworzymy listę takich słów kluczowych wówczas możemy przystąpić do optymalizacji naszej własnej strony.
- Tytuł
Jest to najistotniejszy element jeżeli chodzi o wyszukiwanie produktu i jego pozycjonowanie. Dlatego ważne jest żeby na początku tytułu umieścić swoje najważniejsze słowo kluczowe ( słowo które jest najczęściej używane przez klientów do wyszukiwania produktu). W zależności od kategorii w której umieszczony jest nasz produkt mogą być ograniczenia co do ilości znaków jakie możemy użyć. Najczęściej mamy do użycia 200 znaków. Co do długości oraz używania słów typu „najlepszy” „best” itp. są różne opinie. Amazon nie chce żeby tytuły zawierały takie słowa i jeżeli namierzy taki tytuł to najczęściej go usuwa, ustawiając jednocześnie swój własny ułożony według wzoru:
[Brand] [Model Number] [Product Name], [Features], [Size], [Capacity], [Pack Information], [Color]Tak naprawdę trzeba testować różne tytuły i obserwować jak zmiana ma wpływ na sprzedaż. Na pewno ważne jest żeby mimo to, że tytuł będzie zawierał słowa kluczowe to jednak tworzył on logiczne zdanie a nie był tylko zbitką przypadkowych słów.
- Najważniejsze cechy ( bullet points)
Jest to również bardzo ważny element jeżeli chodzi o wyszukiwanie dlatego również tutaj należy umieścić kolejne słowa kluczowe. W tym miejscu należy umieścić główne najważniejsze cechy naszego produktu. Najlepiej zrobić to na zasadzie wymienienia cechy ( z dużych liter) a następnie opisania cechy mając na uwadze cały czas w jaki sposób dana cecha umożliwi rozwiązanie problemu który ma potencjalny klient. Dodatkowo można urozmaicić te punkty dodając na początku emotikony obrazujące cechy ( np. emotikon prezentu jeżeli piszemy że doskonale nadaje się jako prezent pod choinkę itp.). Spowoduje to że nasz opis będzie bardziej przyciągał wzrok. Warto również w jednym z punktów umieścić informację która zmniejszy u klienta poczucie podejmowania ryzyka kupując ten produkt. Mam na myśli informację na temat gwarancji zwrotu pieniędzy w przypadku gdy klientowi produkt nie będzie odpowiadał. Standardowo każdy klient w Amazonie ma na to 30 dni ale warto taką informację dodatkowo umieścić we własnych cechach.
- Opis
W polu opis umieścić należy informację dotyczące naszego produktu opisujące jego cechy. Typów opisu może być tyle ile jest produktów jednak jest kilka zasad które warto zastosować tworząc opis.
-
- Opis powinien odpowiadać na pytanie jaki problem klienta rozwiązuje nasz produkt
- Treść powinna być czytelna, należy pamiętać o akapitach
- Należy zastosować podstawowe formatowanie ( pogrubienie istotnych informacji)
- Warto umieścić na końcu opisu tzw. wezwanie do działania typu „Buy it now”
- W opisie również warto umieścić gwarancję zwrotu pieniędzy w przypadku gdy klient będzie chciał zwrócić produkt : „Money back guarantee”
Opis również jest miejscem w którym należy umieszczać jak najwięcej słów kluczowych. Nie muszą być to te same słowa które użyliśmy w tytule i najważniejszych cechach – są nawet opinie że nie powinno się ich powtarzać. Podobnie jak w przypadku tytułu tak i w opisie wskazane jest testowanie różnych wersji opisów i sprawdzanie jak wpływają one na sprzedaż.
- Zdjęcia
Przez wiele osób zdjęcia są uznawane za najważniejszy element naszej strony. Zdjęcia są tym elementem który w pierwszym momencie przyciąga wzrok potencjalnego klienta i powoduje że klika on na nasz produkt na liście wyszukanych produktów. Na stronie produktu możemy umieścić 9 zdjęć przy czym 6 zdjęć jest wyświetlanych na głównej stronie a wszystkie 9 po kliknięciu na zdjęcia i otworzeniu dodatkowej strony. Amazon ma konkretne wymagania co do głównego zdjęcia:
-
- Zdjęcie musi być na białym tle
- Musi być widoczny cały produkt
- Nie może być żadnych dodatkowych opisów typu „Sale”, „Best Quality” itp.
- Musi mieć rozdzielczość co najmniej 1000 x 1000 pikseli
Na pozostałych zdjęciach jest już większa dowolność. Nie można robić zdjęć w taki sposób aby znalazły się na nich linki do stron poza Amazonem ( często znajdują się na opakowaniach). Trzeba je usunąć ze zdjęć. Dobrym zwyczajem jest przedstawienie na zdjęciach użytkowania produktu, można umieszczać dodatkowe opisy. Ważne jest żeby zdjęcia były wykonane profesjonalnie dlatego warto wykonać je przez fotografa. Podobnie jak z poprzednimi polami warto eksperymentować z głównym zdjęciem i zmieniać je co jakiś czas sprawdzając jak zmiana wpłynie na sprzedaż.
- Słowa kluczowe
Jeżeli stworzyliśmy naszą listę słów kluczowych wówczas tak jak wcześniej pisałem należy jak największą ich ilość umieszczać w tytule, najważniejszych cechach oraz w opisie. Jednak praktycznie zawsze zostanie jeszcze jakaś część słów których nie będziemy w stanie użyć a mimo to chcielibyśmy aby nasz produkt pojawiał się gdy potencjalny klient wpisze dane słowo. Jest na to rozwiązanie. W zakładce „Keywords” w opcjach naszego produktu znajduje się 5 pól do wpisania tych słów. Możemy w każde pole wpisać do 1000 znaków tak więc jest tego naprawdę sporo. Słowa powinny być wpisywane pojedynczo nie oddzielone przecinkami. Po wpisaniu tych słów nasz produkt powinien pojawiać się na liście w momencie wpisania ich w wyszukiwarkę Amazona.
Używa się pojęcia tzw. indeksowania, które ma nam powiedzieć czy nasz produkt wyświetli się po wpisaniu tego słowa. Aby sprawdzić czy nasz produkt jest indeksowany na dane słowo kluczowe należy w wyszukiwarkę wpisać ciąg: ASIN naszego produktu + słowo kluczowe.
Jeżeli wyświetli się nasz produkt wówczas oznacza to że jest on indeksowany przez Amazon na to słowo. Jeżeli nie to oznacza że musimy poprawić nasz listing żeby Amazon zaczął nasz produkt indeksować na to słowo. Można to robić ręcznie a także są narzędzia umożliwiające wykonanie tej operacji automatycznie dla wielu słów jednocześnie co znacząco przyspiesza cały proces.
Należy pamiętać że kluczem do sukcesu jest jak najwyższa pozycja w wyszukiwarce dla najczęściej wpisywanych słów kluczowych dla danego produktu. Żeby to uzyskać trzeba przede wszystkim dobrze wystartować z nowym produktem ale jak to zrobić postaram się wyjaśnić w kolejnym wpisie.