We wpisie dotyczącym optymalizacji strony produktu opisywałem w jaki sposób umieszczać na naszej stronie słowa kluczowe w taki sposób aby maksymalizować sposób wyszukiwania naszej strony. Jednym z miejsc w którym należy umieszczać takie słowa jest zakładka Keywords w opcjach naszego produktu. Jest tam 5 pól. W każde z tych pól możemy wpisać maksymalnie 1000 znaków co w sumie daje 5000 znaków.
Wydaje się że to bardzo dużo. Jednak od jakiegoś czasu z różnych miejsc dochodziły informacje, że Amazon indeksuje jedynie pierwsze 250 znaków z tych pól i wpisywanie słów kluczowych dających w sumie 5000 znaków nie ma sensu a nawet może prowadzić do pogorszenia wyników wyszukiwania naszego produktu. W tej chwili te przypuszczenia potwierdziły się. We wpisie z 28 sierpnia na stronie Seller Central czytamy:
Tak więc potwierdza się, że Amazon indeksuje tylko pierwsze 250 znaków w polach do wpisywania słów kluczowych zamiast wszystkich 5000. Co zmiany z przytoczonego wpisu oraz korespondencji którą prowadziło kilku sprzedawców z Amazonem wynika ? W skrócie :
- Amazon ignoruje wszystkie słowa kluczowe umieszczone w polach backend powyżej 250 znaków dla wszystkich marketów poza Indiami, Japonią i Chinami
- Po przekroczeniu limitu cały wpis zostanie odrzucony
- Znaki interpunkcyjne i spacje nie ograniczają limitu. Słowa muszą być oddzielone spacjami a stosowanie znaków interpunkcyjnych jest niepotrzebne
- Nie należy używać słów kluczowych, które faktycznie nie opisują produktu
- Nie należy używać nazw innych marek
- Nie trzeba powtarzać słów kluczowych kilkukrotnie.
- Słowa kluczowe zostaną znormalizowane co oznacza że nie należy już wpisywać tych samych słów z dużej i małej litery oraz używać jednocześnie tych samych słów w licznie pojedynczej i mnogiej
- Nie należy w polach backend dodawać słów kluczowych które zostały już użyte w tytule, opisie i w kluczowych cechach produktu
Tak więc jeżeli używacie w tej chwili pól backend, co tak naprawdę powinniście robić, to należało by przyjrzeć się słowom które tam umieściliście i wyselekcjonować te, które spełniają powyższe kryteria i ograniczenia. Będzie to na pewno utrudnienie bo 250 znaków to około 40 słów czyli nie tak wiele. Dla przypomnienia jeżeli chcecie sprawdzić czy Wasz produkt jest indeksowany na dane słowo kluczowe wystarczy w wyszukiwarce Amazona wpisać ASIN waszego produktu +słowo kluczowe. Jeżeli w wynikach wyszukiwania pojawi się Wasz produkt oznacza to że jest on indeksowany na to słowo. Jeżeli nie to trzeba zająć się optymalizacją strony.
Wprowadzenie tych ograniczeń przez Amazon co do ilości słów kluczowych może skutkować mniejszą ilością wyświetleń produktu ale jeżeli dobrze zoptymalizujemy stronę to powinna zwiększyć się konwersja czyli ilość sprzedanych produktów przy tej samej ilości wyświetleń co poprzednio. Wydaję się że jest to zmiana w dobrym kierunku bo przecież chodzi o to żeby osoba, która poszukuje danego produktu w wynikach wyszukiwania dostawała produkty, których cechy najbardziej odpowiadają zadanemu słowu a nie jak to często jest w tej chwili produkty czasami całkowicie z innych kategorii. Tak więc nie ma powodu do paniki. Należy tylko jeszcze raz przejrzeć swoje słowa kluczowe, dokonać potrzebnych korekt i obserwować wyniki. Powodzenia.