Jeżeli sprzedajecie na Amazonie to wcześniej czy później spotkacie się z sytuacją gdy Wasz produkt zostanie “ukradziony”. Polega to na tym że Twój ” private labeling” produkt będzie sprzedawany przez inne osoby, które najczęściej skopiują Twój listing. Takie osoby na skopiowanych listingach często zaniżają cenę co powoduje że wygrywają buy box. Powoduje to, że osoby składające zamówienie będą kupowały w pierwszej kolejności od osoby, która skopiowała Twój listing a nie od Ciebie. Przykład takiej sytuacji możecie zobaczyć na poniższych zdjęciach:
Taka sytuacja może powodować wiele problemów:
– przede wszystkim tracisz sprzedaż, zmniejsza się Twój obrót a co za tym idzie zysk
– jeżeli sprzedający znalazł w jakiś sposób Twojego dostawcę i kupił od niego Twój produkt to tracisz całe miesiące pracy które poświęciłeś na przygotowanie Twojego produktu
– jeszcze gorzej jeżeli hijacker tylko przygotował listing a osobom kupującym wysyła produkty tylko zbliżone do Twojego. To może spowodować że niezadowolony klient odeśle produkt a dodatkowo wystawi negatywną recenzję. Kilka takich sprzedaży i można mieć spory problem żeby wrócić do poziomu sprzedaży sprzed pojawienia się problemu
Szczególnie perfidni potrafią być niektórzy hijackerzy otwierający setki listingów i liczący po prostu, że kupujący zakończą transakcję. Po kilku dniach najczęściej ich konta zostaną usunięte ale bałagan który narobią może zostać i mieć spory wpływ na naszą sprzedaż.
Jak więc zabezpieczyć się przed tego typu działaniami? Oto kilka propozycji działań, które warto podjąć na wczesnym etapie tworzenia naszego produktu:
– Sprawdzaj codziennie swój listing
To powinna być codzienna rutyna. Oprócz sprawdzenia sprzedaży w Seller Central trzeba codziennie wejść na każdy listing produktu i przyjrzeć się czy nic nie uległo zmianie. Czasami mogą to być niepożądane zmiany które wprowadzi sam Amazon ( zmiana tytułu lub zdjęcia) a czasami właśnie pojawienie się dodatkowego sprzedawcy, którym nie jesteśmy my. Ważne żeby wychwycić to jak najszybciej bo wówczas możemy szybko zareagować i zminimalizować straty.
– Zbuduj własną stronę marki
Ważne jest żeby oprócz naszej strony produktu na Amazonie przygotować stronę naszej marki, na której pokazane będzie że to my jesteśmy producentem produktu. Będzie to ważne w momencie gdy problem z kradzieżą strony zgłosimy Amazonowi i będziemy musieli udokumentować, że to my jesteśmy głównym sprzedającym
– Oznacz lepiej własne produkty
Przygotuj zdjęcia produktu w taki sposób żeby nazwa Twojej marki była dobrze widoczna. Dodatkowo umieść wyraźną informacje o nazwie marki w opisie oraz w tytule. Taki zabieg powinien spowodować u osoby, która chce skopiować Twój listing, że zastanowi się czy warto to robić a być może ją odstraszysz
– Zarejestruj Brand Registry
Warto jak najszybciej przejść proces rejestracji swojej marki w Amazonie. Sam proces nie jest skomplikowany natomiast w tej chwili wymogiem jest posiadanie znaku towarowego co jest sporym ograniczeniem. Jednak jeżeli uda się nam przejść przez ten proces wówczas dosyć łatwo będziemy w stanie zgłosić Amazonowi naruszenie naszego listingu a co za tym idzie szybko pozbędziemy się nieuczciwych sprzedawców
– Skontaktuj się bezpośrednio ze hijackerem
Jeżeli już zauważymy, że nasz listing został ukradziony to pierwszym krokiem jaki powinniśmy zrobić to wysłanie do osoby, która to zrobiła wiadomości, w której informujemy że jesteśmy właścicielem produktu i nie wyrażamy zgody na jego sprzedaż przez inne osoby. Przykładowa treść takiego maila:
“Hi {Seller Name},
I see that you are also selling “Twoja Marka”. However, I have created the “Twoja Marka” brand from scratch, and have never resold any wholesale items to any other reseller.
I own the brand, and have not authorized you or anyone else, to sell “Twoja Marka” on Amazon.
If you are selling a different brand, while posturing as “Twoja Marka”, then you are selling counterfeit products, which is something that Amazon takes very seriously and will shut down your account without warning.
If you do not remove your product from the “Twoja Marka” listing within 24 hours, I will have to contact Amazon and issue a formal Cease and Desist letter. This is obviously not an ideal situation for either of us, so I hope that you take heed to this note and remove your product from “Twoja Marka” listing immediately.
Thank you for your prompt attention.
Sincerely,”
W większości przypadków to pomaga i taka osoba usunie swój listing. Jeżeli nie zrobi tego od razu warto takiego maila powtórzyć.
– Zgłoś problem Amazonowi
Możesz również kupić produkt od fałszywego sprzedawcy i gdy już go otrzymasz zgłosić sprawę do Amazona wskazując w otrzymanym produkcie różnice w stosunku do oryginału. Musisz załączyć zdjęcia wskazujące różnice i jak najlepiej opisać na czym polega problem. Jeżeli dobrze wszystko zostanie udokumentowane to Amazon powinien zadziałać i usunąć fałszywy listing. Zajmuje to jednak często trochę czasu także lepiej zawsze wcześniej wysłać do sprzedającego list o którym pisałem w poprzednim punkcie.
Sytuacja gdy zauważymy że nasz listing został ukradziony nie należy do komfortowych. Szczególnie za pierwszym razem można wpaść w panikę. Najważniejsze to zachować spokój. Rozpocząć od wysłania wiadomości, poczekać kilka dni. To najczęściej pomaga. Jeżeli nie pomoże to przechodzimy do kolejnych kroków. Ważne, żeby podjąć działanie i nie załamywać się. Hijackers to po prostu część tego biznesu. Trzeba taką sytuację zaakceptować i po prostu nauczyć się z nią sobie radzić.