Zastanówmy się przez chwilę jak to jest sprzedawać na Amazonie w 2018 roku.
Amazon wprowadza zmiany zarówno w swojej polityce jak i w algorytmie swojej wyszukiwarki co powoduje, że sposoby na to żeby być na pierwszej stronie wyszukiwania dla danego słowa kluczowego przestają działać i trzeba szukać nowych rozwiązań. Jakie wyzwania czekają osoby sprzedające na Amazonie w 2018 roku i jakie metody są skuteczne ?
- Wykorzystanie kuponów do uzyskania jak najwyższej pozycji w rankingu dla danego słowa kluczowego. Jeszcze nie dawno ta technika działała znakomicie. Jednak algorytm A9 Amazona ulega zmianom. Można zaobserwować nową zależność – im większa zniżka na kuponie tym mniejszy wpływ takiej sprzedaży na zmianę w rankingu. 99% kuponów nie będzie miało wpływu na zmianę w rankingu Twojego produktu a wkrótce całkowicie będzie pomijalna. Do czego więc będą nam potrzebne kupony ? Na pewno jako narzędzie do promowanie się na grupach FB i innych mediach społecznościowych oraz do budowania swojej własnej listy mailowej. Kupony to jedno z narzędzi, które również dostarcza nam sam Amazon także na pewno chcą abyśmy ich używali.
- Recenzje. Amazon kasuje cały czas setki recenzji zarówno tych zweryfikowanych jak i niezweryfikowanych. Dlaczego to robi ? Ponieważ chce usunąć wszystkie nieuczciwe recenzje i chce by zasady gry były równe dla wszystkich. Główne przyczyny dla których recenzje są usuwane:
- Jest duża dysproporcja pomiędzy ilością recenzji a ilością feedbacków
- Jest wystawiona przez znajomego z FB – łatwe do namierzenia
- Osoba wystawiająca zrobiło to zbyt szybko w stosunku do zakupu. Pomiędzy zakupem a wystawieniem recenzji powinno upłynąć 8-12 dni
- Konkurencja złożyła „donos” że otrzymujesz zbyt dużo recenzji w zbyt krótkim czasie
Amazon wysłał niedawno do dużej grupy sprzedawców maila z ostrzeżeniem, że naruszają regulamin związany z recenzjami.
Okazało się ostatecznie że mail został wysłany przez pomyłkę i Amazon przeprosił za to. Jednak świadczy to tylko o tym, że skupia się coraz bardziej na recenzjach i sztuczki używane przez niektórych sprzedawców przestaną działać. Co robić w takiej sytuacji ? Zostają cały czas, przyjaciele, tworzenie własnej grupy mailowej lub serwisy blogowe takie jak np. Panda Boom. Jednak czasy kiedy można było zdobywać setki recenzji małym kosztem minęły.
- Amazon skupia się na trafności opisu produktu. Rekomenduje się użycie Twojego głównego słowa kluczowego w tytule i w pierwszym cechach kluczowych (bullet points). Dodatkowo wypełniając słowa po których klienci będą wyszukiwać Twój produkt staraj się ich nie powtarzać i nie przekraczać limitów dla każdej linii.
- PPC ( pay per click) – jest coraz więcej sprzedających a do ppc każdy ma dostęp. Oznacza to większe stawki. Tego narzędzia trzeba używać mądrze ( są na to metody) bo w innym wypadku można łatwo stracić.
- Early reviewer program – raczej nie rekomenduje się korzystania z tego narzędzia
- Lighting deals – używaj jeżeli chcesz polepszyć swój BSR lub pozbyć się nadmiaru towaru.
- Brand Registry – SUPER WAŻNE. Zanim będziesz mógł uzyskać musisz mieć trademark. Cały proces może kosztować od 500 – 700$. Zacznij jak najszybciej żeby otrzymać dostęp do dodatkowych narzędzi marketingowych do których nie ma dostępu większość sprzedawców
- SUPER URL – ten system cały czas działa ale tylko w przypadku zakupów za 100% ceny
Jakie narzędzia są w tej sytuacji w dalszym ciągu najbardziej pomocne ? :
- Junglescout – najlepsze narzędzie do wyszukiwania nowych produktów
- Helium 10 – wyszukiwanie słów kluczowych
- Panda Boom – dla zweryfikowanych recenzji i dodatkowego ruchu
- PPC scope – optymalizacja Twoich kampanii PPC
- Fethcher – do analizy i zrozumienia ile właściwie zarabiamy
Poza tymi wszystkimi zmianami, które mają miejsce i różnymi narzędziami najważniejsze jest jedno : TY. Podejmuj ryzyko i nie daj się zastraszyć przez zmiany. Dostosuj się do zmian jak najszybciej i stwórz przewagę nad konkurencją. Z takim podejściem i z odpowiednim zaangażowaniem na pewno uda Ci się osiągnąć założone cele.