Recenzje to jeden z najważniejszych parametrów wpływających na sprzedaż produktów online. Jedną z pierwszych rzeczy, którą robi zainteresowana produktem osoba po obejrzeniu zdjęć i zapoznaniu się z kluczowymi cechami produktu jest przejście do sekcji recenzji i zapoznanie się z pozytywnymi a jeszcze chętniej z negatywnymi recenzjami.
Kupując na Amazonie dodatkowo od razu widoczny jest w wynikach wyszukiwania ranking dotyczący recenzji w zakresie od jednej do maksymalnie pięciu gwiazdek. Mając do wyboru podobne produkty ale z różnym rankingiem, klienci najczęściej wybierają produkty z wyższym.
Do 2016 roku pozyskiwanie recenzji nie było specjalnie trudnym zajęciem.
Funkcjonowało i cały czas funkcjonuje duża ilość stron, grup na FB które oferują recenzje w zamian za produkty z dużą zniżką. Prowadziło to do sytuacji, że nowo pojawiające się produkty z dnia na dzień otrzymywały setki pozytywnych recenzji gdy natomiast uczciwi sprzedawcy otrzymywali ich kilka. Na szczęście w 2016 roku Amazon ukrócił ten proceder wprowadzając w swoim regulaminie jasny zapis, że każda manipulacja dotyczące recenzji w tym oferowanie produktów ze zniżką w zamian za recenzję będzie skutkowała zawieszeniem konta. Ograniczyło to w znacznym stopniu działanie powyżej opisanych grup. Oczywiście nie zniknęły one całkowicie i próbowały przekonywać, że działają zgodnie z regulaminem Amazona zmieniając zasady swojego działania, jednak większość sprzedających nowy zapis odstraszył od korzystania z tego typu usług. Tym bardziej, że Amazon regularnie przegląda recenzje i kasuje wszystkie gdzie jest podejrzenie, że zostały nieuczciwie wystawione. Spowodowało to, że pozyskanie recenzji stało się naprawdę trudne a co za tym idzie wartość pozytywnej recenzji wzrosła na miarę złota. Dlatego trzeba wykorzystać wszystkie możliwości na pozyskanie pozytywnych recenzji. Jednym z takich działań jest próba zmienienia pozostawionego przez klienta feedbacku na recenzję.
Klient ma zawsze dwie możliwości pozostawienia opinii na temat sprzedającego.
Pierwsza to recenzja produktu, która powinna zawierać wrażenia dotyczące użytkowania produktu. Drugie miejsce to feedback, w którym powinny znaleźć się informację dotyczące obsługi przez sprzedającego. Często zdarza się, że klienci mieszają te dwie możliwości pozostawienia opinii i w miejscu recenzji piszą opinie o sprzedającym i na odwrót w miejscu feedbacku piszą opinię o produkcie. O ile pozytywny feedback jako recenzja jest jak najbardziej do zaakceptowania o tyle nad feedbackiem który tak naprawdę jest recenzją warto się nachylić. Ponieważ pierwsze co widzi klient to recenzje a dopiero po wejściu w opis sprzedającego zobaczy feedback dlatego z perspektywy sprzedającego recenzja jest bardziej wartościowa. W celu zamiany feedbacku na recenzję należy skontaktować się mailowo z kupującym i poprosić go o to aby umieścił swój feedback w miejscu recenzji, której ten opis dotyczy. Można to odpowiednio uargumentować np. pisząc jak ważne są recenzje dla rozwoju naszej firmy oraz podając dokładny link do strony na której można dodać recenzję.
Przykładowy mail może mieć następującą treść:
Subject: Additional Information
Hi [[firstname]],
I want to thank you for purchasing your NAZWA PRODUKTU and for leaving feedback.Currently, it appears Amazon has put your feedback in the wrong place and it shows as a seller rating rather than a product review.I would really appreciate if you could post it as a product review. It really helps our small business grow and reach more people. Here’s your previous comment:
TUTUAJ WSTAWIAMY FEEDBACK KLIENTA
Simply COPY the above feedback, click the below link and PASTE the feedback.
https://www.amazon.com/review/createreview?asin=[[ASIN ]]
I understand our valuable customers live a busy life and we really appreciate your time. Your public review allows us to ensure you get the most out of your NAZWA PRODUKTU. We are very appreciative for your feedback and being a valuable customer of NAZWA FIRMY.
Have a great [[day of week, holiday season, weekend, start of the week, etc]]!
NAME
Cofounder,
BRAND
P.S. You or a friend can use the coupon code ****** for $5 off the next purchase in appreciation of your business and loyalty 🙂
Tego typu mail potrafi być bardzo skuteczny i w większości przypadków klienci wklejają swój feedback jako recenzję.
Jest jeszcze jedna sytuacja którą należy rozważyć.
Jeżeli mamy więcej feedbacków, które są tak naprawdę recenzjami warto 2 lub 3 zostawić sobie na tzw. czarną godzinę i nie zamieniać ich na recenzję od razu gdy się pojawią. Przez czarną godzinę mam na myśli sytuację gdy otrzymamy negatywną recenzję. Taka recenzja może mieć bardzo zły wpływ na naszą sprzedaż. Dlatego oprócz działań związanych z próbą zmiany zdania osoby, która taką recenzję wystawiła należy jak najszybciej doprowadzić do jak pojawienia się kilku pozytywnych recenzji. Mając w zapasie kilka feedbacków, które są pozytywnymi recenzjami można spróbować wówczas zamienić je na recenzje co zminimalizuje szybko negatywny wpływ złej recenzji.
Podsumowując ta metoda może być bardzo skuteczna i szczególnie obecnie kiedy pozyskiwanie pozytywnych recenzji jest bardzo trudne należy z niej aktywnie korzystać.
Fantastyczny wpis. Bardzo konkretny i pomocny. Czytałam Twój blog jeszcze przed tą dłuższą przerwą i przyznaję, że teraz jest znacznue lepszy niż był kiedyś. Powodzenia☺